گردشگری - طبیعت گردی - کوهنوردی

>>> برای رسیدن به دریاچه گهر، می بایست با ماشین از شهر درود بسمت چشمه خیه واقع در جنوب شرق شهرحرکت نموده و پس از رسیدن به پایان جاده آسفالته پیاده شده و به طرف گردنه گله چیر حرکت کرد. دو راهی پیش رو را به سمت جنوب شرق طی میکنیم و پس از طی ۵ کیلومتر سرپایینی تند به چشمه پنبه کار می رسیم که پاسگاه پلیس نیز در کنار چشمه قرار دارد و پس از طی گردنه گهر و گذر از چشمه آب سفید که آبی بسیار گوارا و سرد دارد به دریاچه گهر می رسیم. در یاچه گهر نیز دارای پاسگاه محیط بانی و کاملا محافظت شده است.

و اما داستان ما : پس از مدت حدود ۱ سال و نیم خلاصه امسال تصمیم گرفتیم که به منطقه اشتران کوه و دریاچه گهر بریم، تقریبا" ۴ نفر شدیم ولی هنوز تعداد کم بود و علاقه مند بودیم  که تعداد نفرات بیشتر بشه. در این افکار بودیم که شهاب از طریق اینترنت با وبلاگ دکتر چقاجردی آشنا شد. دکتر با گروهی بزرگتر  که اصولا" گروهی اهل شکار و ماهیگیری هستند چندین بار به منطقه رفته  و با آنجا آشنا بودند. تصمیم خودمون رو اعلام کردیم و قرار شد به آنها بپیوندیم.و به اتفاق به آنجا برویم. با این تفاوت که ما ابتدا در فکر دریاچه گهر بزرگ و کره گهر و اطراق در اطراف آنجا بودیم ولی پیشنهاد دکتر برنامه کمپینگ در دره گهر رود و نیگا بود که ما هم پذیرفتیم.

به هر حال روز موعود اوایل تیر ماه فرا رسید و ۱۲ نفر افراد گروه با ۳ ماشین بطرف اراک حرکت کردیم. از شهر اراک بطرف ازنا و از آنجا به درود رفتیم. در شهر درود پس از صرف نهار و پارک ماشین ها و تقسیم بارها با وانت بسمت چشمه خیه ( ورودی منطقه حفاظت شده گهر ) حرکت کردیم.

روز اول : حرکت از چشمه خیه و مسیر اصلی دریاچه گهر آغاز شد ولی پس از رسیدن به گردنه گله چیر بجای ادامه مسیر معمول براست متمایل شده و در جهت جنوب وارد مسیر چشمه گردو و دره خرسها شدیم و پس از طی مسیری در حدود ۴ کیلومتر و گذر از چشمه گردو به رودخانه گهر رسیدیم. نکته قابل توجه پیمایش ۲۰۰ متر آخر این مسیر است که باید از مسیری صعب العبور در کناره صخره ها و بسیار مرتفع طی شود. مسیر را در امتداد رودخانه ادامه دادیم و در حالیکه هوا تاریک می شد به محل اطراق همیشگی گروه رسیدیم و سپس استقرار، برپایی چادرها و استراحت.

>>> دره نی گاه پس از چشمه پنبه کار تنگتر می شود تا جاییکه در بسیاری از نقاط برای ادامه مسیر باید از داخل آب رد شد زیرا دیواره های صخره ای بسیار بلند از دو طرف آنچنان به هم نزدیک شده اند که راه عبوری از کناره آب وجود ندارد.  کوهها و طبیعت این منطقه در نوع خود بی نظیر است، رفت و آمد در آن بسیار کم صورت می گیرد بطوری که اگر نشانه ای در محل اطراق خود بگذارید دفعه بعد آنرا خواهید یافت.  وجود حیواناتی مانند مار ، عقرب ، رطیل، گراز و خرس، ریزشهای بسیار وسیع در طول دره و عدم دسترسی به هیچگونه امکاناتی تا کیلومترها، همه وهمه از این دره محیطی وهمناک ساخته که در صورت عدم اشراف به محیط و تعداد کم نفرات رفتن به آنجا دور از احتیاط می نماید.

گله چیر

انتهای دره گردو

روز دوم : پس از صرف صبحانه و حدود ظهر، من، رضا، شهاب، مهرداد و دکتر به سمت پایین دره حرکت کردیم صحنه ها و مناظر مسیر بسیار زیبا و بی بدیل بود. تا عصر و زمان برگشت به محل کمپ تعداد ماهی های صید شده به ۱۶ عدد رسیده بود و البته خوشهالی شهاب ......

>>> برنامه غذایی گروه در طول این ۶ روز از این قرار بود که ۲وعده غذایی شامل عدسی یا لوبیا به عنوان صبحانه صرف می شد که اکثر" آقا رضا زحمت تهیه رو می کشید و وعده دوم حدود ساعت ۸ شب سبزی پلو با ماهی سرخ شده که آقا کامران و علی آقا زحمت درست کردنش رو میکشیدن. بقیه افراد گروه بعد ار صرف صبحانه به ۲ گروه تقسیم  و تا عصر مشغول ماهی گیری در رودخانه می شدند. تقریبا" اکثریت گروه ماهیگیر و یا علاقه مند به ماهی گیری بودند و به همین علت تنها برنج و سبزی خشک و عدس و روغن توسط دکتر تهیه شده بود که در بدو حرکت بین دوستان تقسیم شد. و هیچ نوع غذای دیگه همراه نیاورده بودیم.

روز سوم : از آنجایی که برنامه گروه برای هر ۵ روز استقرار در دره بود روز دوم اطراق من و مهرداد تصمیم گرفتیم تا به سمت دریاچه گهر حرکت کنیم تا بازدیدی هم از آنجا داشته باشیم. طبق برآورد شب قبل بکمک نقشه هایی که قبلا" تهیه کرده بودم و اطلاعات روی GPS چیزی حدود ۲۴ کیلومتر رفت و برگشت مسیر داشتیم بنابراین صبح و قبل از بیدارباش همگانی و صبحانه، حرکت کردیم. در هوایی مطبوع مسیر پردرخت تا محل تلاقی دره گردو با دره نیگا و رودخانه گهر رود را طی کردیم در طول راه بعلت کم تردد بودن و وجود دیواره های صخره ای بارها مجبور به جابجایی به طرفین رودخانه می شدیم و گاهی نیز از درون آب به راه ادامه میدادیم. ۲کیلومتر بالاتر عرض دره بیشتر و راه رفتن آسانتر شد تا اینکه حدود ساعت ۱۱ به چشمه پنبه کار رسیدیم .

پس از دقایقی استراحت مسیر بدون درخت گردنه گهر به سمت دریاچه را در پیش گرفتیم. تقریبا" در وسط راه چشمه ای به نام آب سفید با آبی بسیار خنک قرار دارد که پس از استراحتی کوتا در کنار آن دوباره به حرکت ادامه دادیم. حدود ساعت ۱ به دریاچه گهر رسیدیم که بسیار خلوت بود و فروشگاه کوچک دریاچه هم بجز بیسکوییت و نوشابه چیز بهتری نداشت بنظر تمام موجودی این فروشگاه در روز جمعه (۲ روز پیش ) بخاطر شلوغی دریاچه تمام شده بود. القصه ۲ ساعتی در کنار دریاچه استراحت کردیم ، تنی به آب زدیم و عکس گرفتیم و چون محل دریاچه به مدد تکنولوژی باطری خورشیدی BTS دار شده بود و تنها جایی بود که موبایل آنتن می داد به سفارش چندتا از دوستان تماسهایی با خانواده هاشون گرفتیم و حرکت به سوی کمپ آغاز شد. در مسیر برگشت بعد از گذر از پنبه کار و اطراف پل شهاب و دکتر رو در حال ماهی گیری دیدیم و پس از مکث کوتاهی به طرف کمپ ادامه مسیر دادیم. حدود ساعت ۶ خسته و لی با روحی تازه از انجام یک حرکت و گردش مثبت به چادرها رسیدیم.

دریاچه گهر

دره گهر از گردنه خداقوت

روز چهارم : همانطور که قبلا" گفتم محل اطراق ما یکی از شکافهای مشرف به رودخانه بود. از این دست شکافها در کل طول مسیر تا انتهای دره بسیار زیاد است که بعضی از آنها حتی تا چند صد متر در دل کوه ادامه دارند و از میانشان چشمه ای نیز جاری است. عرض دره بسیار کم است بحدی که در بسیاری از جاهها فقط رودخانه از آن می گذرد و در روز فقط چند ساعت آفتاب دارد.جنس کوه صخره ای با تکه های بزرگ و کامل نیست بلکه در بسیاری از جاها ظاهرا" از فشرده شدن لایه لایه خاک و تکه های بزگ و کوچک قلوه سنگ صخره های عظیم الجسه ای ایجاد شده که  در نقاطی تا چند صد متر به بالا ادامه پیدا کرده. نکته جالب دیگر راههای متعددی است که بصورت کاملا" طبیعی روی این صخره ها ایجاد شده و بعضی تا چند صد متر این صخره ها را دور میزند و بشکل ماپیچ تا اواسط یا حتی تا بالای صخره می رود. بعد الظهر با مهرداد تصمیم گرفتیم در امتداد شکافی که چادر زده بودیم به پیش بریم و از آن طریق وارد یکی از راههای روی صخره بشیم تا به نقطه مرتفعی در بالای کمپ برسیم و تعدادی عکس از دره بگیریم. مسیر یکی از راهروها که بسیار پهن بود رو ادامه دادیم و پس از چند بار دور زدن در کناره صخره ها چنان ارتفاعی گرفتیم که مسافت بسیارزیادی از دره قابل مشاهده بود. حرکت در این راهها با وجود پهنای مناسب آن احتیاط زیادی را می طلبد چرا که با کوچکترین لغزشی دره چند صد متری در انتظار است. در چند نقطه راه بقدری عریض می شد مه حتی قابلیت چادر زدن در آن ارتفاع را بوجود می آورد. خلاصه پس از ساعتی لذت بردن از مناظر به سمت پایین حرکت کردیم.

>>> برنامه همه روزه گروه پس از صرف صبحانه، حمام و آبتنی در آب بسیار تمیز رودخانه بود. این رودخانه از معدود رودخانه هایی است که خوشبختانه هنوز سالم باقی مانده و نمی توان در آب یا کناره های آن پسماندهای انسانی را دید. محل تامین آب خوراکی روزمره ما نیز از همین رودخانه بود.

محل آبتنی روزانه

در امتداد شکاف محل اطراق

ورودی یکی از مارپیچهای بالارونده

ادامه یکی از مارپیچهای بالای کمپ

نمای شرقی نیگا از 150متر بالای کمپ

روز پنجم : از آنجایی که برنامه برگشت ادامه دادن دره نی گاه درکنار رودخانه تا رسیدن به اولین آبادی یعنی روستای تی ( توت ) بود، تصمیم بر آن شد که این مسیر در ۲ روز پیموده شود. بنابراین پس از جمع آوری وسایل و حرکت که بدلایلی با تاخیر هم صورت گرفت ( ساعت ۱۳:۳۰ ) ، بسوی شرق و محل اطراق آخر رهسپار شدیم. گروه اول جلوتر از همه و بقصد ماهیگیری در حرکت و سپس من و دکتر و رضا و مهرداد و گروه ۳ نفری کامران و علی و علی در آخر. بعلت ناراحتی مچ پای یکی از همراهان حرکت بسیار کند بود اواخر شب شام صرف شد و دیروقت خوابیدیم.

>>> صخره های خاص در طول مسیر که شرح ساختار آنها را دادم در بسیاری از نقاط بدلایل یخزدگی در زمستان و شاید هم زلزله در طول مسیر و بخصوص اواسط مسیر دره نی گاه بشدت ریزش داشتند بشکلی که در مناطقی سنگهای بسیار عظیمی مسیر رودخانه را بسته بود و می بایست از روی آنها یا در برخی موارد از لابلایشان ادامه مسیر میدادیم.

نکته جالب دیگر آبشار بسیار زیبایی بود که در اواسط راه به رودخانه اصلی اضافه می شد و آب را تقریبا ۲ برابر می کرد. برای دیدن این آبشار به همراه مهرداد و رضا چند ۱۰۰ متر بالا رفتیم.

آبشار در مسیر

من و دکتر و مهرداد در حال عبور از رودخانه

رودخانه مقابل محل اطراق روز آخر

سیامک رضا مهرداد شهاب

روز ششم : دره نی گاه در چند کیلومتر آخر و قبل از رسیدن به روستای تی عریض تر می شود تا جایی که در ۲ کیلومتری روستا کوهها کاملا" از هم فاصله می گیرند،  درختان انبوه و زیبای بلوط و زمینهای کشت دیم روستا هویدا می شود. حرکت امروز گروه نیز بعلت مشکلات شب قبل و دیرتر بیدار شدن همراهان حدود ساعت ۱۴ صورت گرفت. گروه اول که شامل من و مسعود و شهاب و مهرداد و بابک بود حدود ۴:۳۰ به روستای تی رسیدیم  و بقیه دوستان در گروه دوم ۲ ساعت بعد. از روستای تی با وانت بسمت درود حرکت کردیم و در مسیر از روستاهای پیرعبدالله، عمارت و برآفتاب گذشتیم. پس از طی نیمی از این مسیر ۳۵ کیومتری راه آهن جنوب در میان دره و حدودا" ۲۰۰ متر پایین تر از جاده پیدا بود پس از آن به ایستگاه راه آهن قارون رسیدیم. این مسیر روستای عمارت تا درود مسیری بسیار مرتفع و زیبا بود که بدلیل از  دست دادن نور و تکانهای شدید وانت نتوانستم عکسهای زیادی از آن مناظر بگیرم.  ساعت ۷ شب درود بودیم و پس از خداحافظی با دوستان بعداز ۱ هفته دوری به سمت خانه حرکت کردیم.

ریزشها در دره نیگا

آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
طبیعت متعلق به همه نسلهاست، در حفظ آن بکوشیم.

کلیه عکسها این وبلاگ توسط نویسنده گرفته شده در صورت تمایل برای گرفتن عکسها در اندازه اصلی در بخش نظرات پیام بگذارید.

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.